حضور حقوق‌دانان متخصص بیشتر در مجلس به وضع قوانین بهتر کمک خواهد کرد

رئیس هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری لرستان گفت: هر چه حقوق‌دان و متخصص حقوق در مجلس شورای اسلامی بیشتر باشد قوانین بهتر وضع خواهد شد.

به گزارش ویراپرس، غلامرضا رفیعی رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان در نشست خبری که به مناسبت روز وکیل برگزار شد، ضمن اشاره به ارتباط وضع بعضی از قوانین با عدم علم حقوقی نمایندگان حاضر در مجلس شورای اسلامی گفت: در تمام کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید افراد متخصص و باتجربه حقوق وجود داشته باشد تا قوانین حقوقی را در حوزه مربوطه و کمیسیون تخصصی بکار گیرند، چراکه هرچه در مجلس شورای اسلامی حقوقدان و متخصص حقوقی داشته باشیم، قوانین قوی‌تری وضع خواهد شد.

رفیعی ضمن اشاره به اجری قانون تسهیل به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان رشته حقوق در امر وکالت اظهار داشت: متاسفانه با اجرای قانون تسهیل و ورود فارغ‌التحصیلان رشته حقوق به عرصه وکالت که فاقد توانایی و علم حقوقی برای دفاع از موکلین خود هستند، علاوه بر زیر سؤال رفتن وکلا اصل دادرسی عادلانه را هم خدشه‌دار می‌کند.

وی بیان کرد: این کارآموزان باید حداقل ۶ ماه روزانه در شعبه‌های دادگستری حاضر و بامطالعه یک پرونده گزارش کار حاضر کنند که مأموریت انجام آن به عهده کانون وکلا و دادگستری است، اما به دلیل کمبود مکان در شعبات دادگستری با مشکلاتی در اجرای آن مواجه هستیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان اظهار کرد: ۲۵۳ کارآموز وکالت امسال با اجرای قانون تسهیل در لرستان پذیرفته‌شده‌اند، درحالی‌که از سال ۸۹ تا ۱۴۰۲ تنها ۲۰۰ نفر کارآموز پذیرفته‌شده بودند.

این مسئول ادامه داد: از زمان تشکیل کانون وکلا تاکنون ۷۶۰ نفر وکیل پایه‌یک دادگستری تربیت و به فعالیت مشغول شده‌اند، همچنین ۵۲۵‌ پرونده از ابتدای امسال تاکنون برای دفاع به وکیل معاضدتی و تسخیری سپرده‌شده که بیشتر آن‌ها معاضدتی و یک‌پنجم نیز تسخیری بوده است.

قانون تسهیل مصوب مجلس آسیب‌های زیادی به امر وکالت وارد ساخت

عضو هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری استان لرستان گفت: اعتقادداریم قانون تسهیل مصوب مجلس شورای اسلامی آسیب‌های زیادی به حوزه وکالت وارد ساخته و کسانی که تخصصی در امر وکالت و قانون‌گذاری ندارند قانونی را مصوب نمودند که آسیب زیادی به این حوزه وارد نمود.

عباس رحمتی بابیان اینکه پذیرش وکلا بایستی بر اساس اعتبار سنجی و نیازسنجی صورت گیرد اظهار داشت: متقاضی امر وکالت بایستی حداقل‌های علمی را مسلط باشد و با آشنایی کامل به امر وکالت در آزمون آن شرکت نمایند اما متاسفانه این رویه تخصصی در این شرایط حاکم نیست.

رحمتی گفت: کانون وکلا در همه کشورها از جایگاه بالا و ارزشمندی برخوردار است چراکه وکیل از جان مال و ناموس مردم دفاع می‌کند و این دفاع در چارچوب قانون در رفتار و گفتار و کردار ما عجین شده است

عباس رحمتیدر ادامه اظهار داشت: نمایندگان بایستی ازلحاظ قانون‌گذاری قبل از تصویب قوانین تخصصی در این حوزه‌ها، قبلاً از متخصصین مشورت گرفته و آسیب‌شناسی کامل نمایند اما عده‌ای که از سطح علمی بالایی برخوردار نیستند و چندین مرحله در آزمون وکالت شرکت کرده و پذیرفته‌نشده بودند با راه‌اندازی کمپینی علیه کانون وکلا و حضور در مجلس باعث ضربه زدن به امور مردم شدند و رویه تخصص زدایی را در پیش گرفتند.

خروج از نسخه موبایل