تاثیرخواندن متن چاپی نسبت به متن دیجیتال در بهبود درک مطلب

مترجم: زینب طلی

مطالعه‌ای که در دانشگاه والنسیا انجام شد نشان داد که خواندن متن چاپی نسبت به متن دیجیتال می‌تواند مهارت‌ها را شش تا هشت برابر بیشتر افزایش دهد.

محققان دانشگاه والنسیا بیش از دوجین مطالعه در زمینه درک مطلب بین سال‌های 2000 تا 2022 را که منتشر شده بود، تجزیه و تحلیل کردند که در آن نزدیک به 470000 شرکت‌کننده را ارزیابی کردند. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که خواندن متن چاپی در یک دوره زمانی طولانی می‌تواند مهارت‌های درک مطلب را شش تا هشت برابر بیشتر از خواندن متن دیجیتالی افزایش دهد.

لادیسلائو سالمرون، استاد دانشگاه والنسیا که یکی از نویسندگان مقاله است، گفت: «ارتباط بین فرکانس خواندن دیجیتال برای اوقات فراغت و توانایی درک متن نزدیک به صفر است». او افزود: «کیفیت زبانی متون دیجیتالی کمتر از کیفیت زبانی سنتی در متون چاپی است». به عنوان مثال، متن در رسانه های اجتماعی ممکن است محاوره ای و فاقد نحو و استدلال پیچیده باشد.

سالمرون گفت که «ذهنیت خواندن» برای متن دیجیتالی نیز کم‌عمق‌تر از متن چاپی است و مرور اجمالی رایج‌تر است. این می تواند به این معنا باشد که خواننده «به طور کامل در روایت غوطه ور نمی شود، یا به طور کامل روابط پیچیده را در یک متن آموزنده درک نمی کند».

این مطالعه که در Review of Educational Research منتشر شد، همچنین نشان داد که در حالی که بین خواندن دیجیتال و درک مطلب برای دانش‌آموزان دبستانی رابطه منفی وجود دارد، این رابطه برای دانش‌آموزان دبیرستان و مقطع کارشناسی مثبت می‌شود.

Salmerón پیشنهاد می‌کند که این ممکن است به این دلیل باشد که کودکان خردسال کمتر قادر به هدایت حواس‌پرتی‌هایی مانند پیام‌های دریافتی هستند که ممکن است در زمان مطالعه در یک دستگاه دیجیتال به وجود بیاید. او گفت: “ما می دانیم که توانایی ما برای تنظیم شناخت خود در دوران نوجوانی تکامل می یابد.” کودکان خردسال “ممکن است به طور کامل برای تنظیم فعالیت خود در طول مطالعه متن دیجیتال در زمان اوقات فراغت مجهز نباشند”.

نویسندگان این مقاله همچنین گفتند که کودکان خردسالی که مکرر در خواندن دیجیتالی شرکت می کنند ممکن است واژگان آکادمیک کمتری را یاد بگیرند «در دوره حساسی که از یادگیری خواندن به خواندن برای یادگیری تغییر می کنند».

لیدیا آلتامورا، دانشجوی دکترا که درنوشتن این مقاله همکاری کرده است، گفت: محققان «مخالف خواندن متن دیجیتالی نیستند». «فقط بر اساس یافته های ما، عادات خواندن متن دیجیتالی به اندازه خواندن متن چاپی نتیجه نمی‌دهد. به همین دلیل است که هنگام توصیه برای فعالیت‌های مرتبط با خواندن، مدارس و مدیران مدارس باید بر خواندن متن چاپی بیشتر از متن دیجیتالی، به‌ویژه برای خوانندگان جوان‌تر تأکید کنند.»

سالمرون اضافه کرد که یک یافته شگفت‌انگیز این بود که، بدون توجه به نوع مطالعه افراد، ارتباط نسبتاً کمی بین خواندن متن دیجیتال برای اوقات فراغت و درک مطلب ، در رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های آموزشی مانند ویکی‌پدیا وجود دارد. “ما انتظار داشتیم که رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های آموزشی ارتباط بسیار مثبتی با درک متن داشته باشند، اما داده های ما می گوید که اینطور نیست.”

مترجم: زینب طلی

خروج از نسخه موبایل