درگاه ملی مجوزها تنها مرکز صادرکننده مجوز کسب‌وکار

مدیرکل اقتصاد و دارایی لرستان گفت: متقاضیان مجوز کسب‌وکار از طریق درگاه ملی مجوزها mojavez.ir و به‌صورت غیرحضوری  اقدام به  دریافت جواز کسب‌وکار کنند.

به گزارش ویراپرس، علی محمدی در نشست خبری با خبرنگاران در سالن همایش‌های اداره کل اقتصاد و دارایی استان لرستان گفت: درگاه ملی مجوزها 4 هزار و 730 نوع مجوز را در صورت تکمیل بودن مدارک به صورت اینترنتی و غیرحضوری ، ظرف 3 روز صادر می‌کند.

 محمدی با اشاره به اینکه از ابتدای سال 1403 هیچگونه خدمات دولتی و بانکی به مجوزهای کاغذی ارائه نمی‌شود ، گفت: دارندگان مجوزهای قدیمی و کاغذی باید تا پایان سال جاری از طریق سامانه اینترنتی  درگاه ملی مجوزها اقدام به دریافت شناسه یکتا کنند.

وی با اشاره به اینکه تمام مراحل دریافت کلیه مجوزهای کسب‌وکار تنها از طریق همین سامانه صورت می‌گیرد، اظهار داشت: هیچ دستگاه دولتی و یا استانی حق ندارد جهت صدور مجوز، خارج از  درگاه ملی مجوزها درخواست مدارک و یا هزینه‌هایی را به‌صورت حضوری و یا خارج از درگاه ملی مجوزها نماید.

علی محمدی، مدیرکل اقتصاد و دارایی لرستان با بیان اینکه  در این طرح هیچ دستگاهی اجازه درخواست دریافت مدارک کتبی ندارد، تصریح کرد: در قانون دریافت مدارک حضوری از متقاضیان دریافت مجوزها، جرم تلقی شده و قانون‌گذار ۶ ماه حبس برای دستگاه‌های متخلف یا متخلفین این حوزه در نظر گرفته است.

محمدی ضمن تشریح مراحل ثبت‌نام در درگاه ملی مجوزها گفت: چنانچه درخواست‌کننده مجوز بعد از انجام مراحل ثبت مجوز با عدم صدور مجوز مواجه شد از بخش شکایت‌های درگاه ملی مجوزها اقدام به شکایت می‌کند و دستگاه ذی‌ربط مکلف هستند، ظرف مدت 7 روز به شکایت رسیدگی کنند.

وی در ادامه روند رسیدگی به شکایت را دو حالت دانسته و گفت: حالت اول اینکه دستگاه مربوطه  شکایت را قبول می کندو مجوز را صادر می‌کند و حالت دوم در صورت عدم صدور مجوز توسط دستگاه مربوطه، کمیته ملی مرکز کاهش کسب‌وکار  وابسته به درگاه ملی مجوزها، شکایت متقاضی را مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

علی محمدی افزود: چنانچه متقاضی شرایط دریافت مجوز را نداشته باشد، کمیته ملی مرکز کاهش کسب‌وکار  با ذکر دلایل، علت عدم صدور مجوز را به متقاضی اعلام می‌کند.

محمدی در ادامه گفت: اگر کمیته ملی مرکز کاهش کسب‌وکار متقاضی را دارای شرایط دریافت مجوز بداند به‌صورت اتوماتیک برای متقاضی مجوز را صادر خواهد نمود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: خوشبختانه باتوجه‌به همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در بحث شکایت‌ها، استان لرستان جزو استان‌های سبز است و شکایت چندانی برای رسیدگی نداریم.

مدیرکل اقتصاد و دارایی لرستان  گفت: هیچ دستگاهی حق ندارد از متقاضیان استعلام‌هایی خارج از درگاه ملی مجوزها درخواست کند.

علی محمدی ضمن اشاره به فرایند کاملاً اینترنتی صدور تمامی مجوزهای کسب‌وکار گفت: درگاه ملی به‌صورت خودکار و اینترنتی استعلامات را به دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌کند و دستگاه یا باید ظرف مدت ده روز شناسه یکتا و مجوز را به متقاضیان ثبت محور ارائه دهد

علی محمدی گفت: باتوجه‌به ثبت کد ملی و مشخصات ملی افراد در سامانه درگاه ملی مجوزها، هر فرد متقاضی تا 10 مجوز کسب‌وکار خانگی می‌تواند درخواست دهد.

محمدی تأکید کرد: هیچ دستگاهی حق ندارد به بهانه‌هایی همچون حدود صنفی، محدودیت ظرفیت، اشباع بازار و فاصله جغرافیایی مجوز صادر نکند.

وی با ذکر یک مثال در ادامه افزود: بعضی از اصناف درگذشته با دلایلی همچون فاصله مشخصی مانند 500 متر برای دو واحد کسب و کار شبیه به هم از صدور مجوز خودداری می‌کردند که درگاه ملی مجوزها این بهانه هار ا دیگر نمی پذیرد.

علی محمدی، مجوزهای صادره از درگاه ملی مجوزها را دودسته ثبت محور و تأیید محور ذکر کرد و گفت: بعضی از کسب‌وکارها مانند کسب‌وکارهای خانگی جزو کسب‌وکارهای ثبت محور هستند که فرد وارد درگاه ملی مجوزها شده و یک شغل را انتخاب و بر اساس  قانون مشخصات و مدارک موردنیاز را بارگذاری می‌کند و بعد از ثبت نهایی بعد از سه روز به‌صورت خودکار خود سامانه به فرد شناسه یکتا  

محمدی در ادامه اظهار داشت: در برخی از کسب‌وکارها که نیاز به تأییدیه از دستگاه‌های دیگر در حوزه سلامت، محیط‌زیست، بهداشت عمومی اجتماعی، فرهنگی و امنیت ملی است جزو گروه  تأیید محور محسوب می‌شوند که مجوز پس از طی مراحل تأیید این دستگاه‌ها مجوز صادر خواهد شد.

وی در ادامه با ذکر چند عنوان از مشاغل تأیید محور افزود: چنانچه متقاضی به دنبال مشاغلی مانند گاوداری و یا صنایع کوچک زودبازدهی که در آنها نیاز به بررسی و تأیید حریم جاده، آب و رودخانه، محیط‌زیست، بهداشت عمومی و… است اینها جزو دسته تأیید محور محسوب می‌شوند که برای تأیید بازه زمانی بیشتری را می‌طلبند.

مدیرکل اقتصاد و دارایی لرستان  ضمن اشاره به پروسه زمان بر تأیید محورها گفت: برای تأیید محورها در صورت کامل‌بودن مدارک بازه زمانی 100 روزه برای مشخص‌شدن استعلام‌ها و صدور مجوز مشخص شده است.

تهیه و تنظیم خبر: جواد علی‌نژاد

خروج از نسخه موبایل